ÎNSCRIEREA MODIFICĂRILOR
INTERVENITE ÎN STATUTUL CIVIL SAU CU PRIVIRE LA NUME, PRODUSE ÎN
STRĂINĂTATE
În actele de naștere
și, atunci când este cazul, în cele de căsătorie sau de deces se
înscriu mențiuni cu privire la modificările intervenite în stare
civilă a persoanei în următoarele cazuri:
a) stabilirea filiației
prin recunoaștere sau hotărâre judecătorească
definitivă și/sau încuviințarea purtării numelui;
b) contestarea
recunoașterii sau tăgăduirea paternității;
c) căsătorie,
desfacerea, încetarea sau anularea căsătoriei;
d) adopție sau încetarea
adopției;
e) schimbarea numelui de
familie și/sau a prenumelui;
f) deces;
g) schimbarea sexului în baza
hotărârii judecătorești definitive;
h) completarea sau anularea
actelor de stare civilă ori a mențiunilor înscrise pe acestea;
i) rectificarea actelor de
stare civilă, produse în străinătate;
j) regimul matrimonial
Cererile de înscriere a
modificărilor intervenite în statutul civil al persoanei sau cu privire la
nume ori ca urmare a rectificării actelor de stare civilă, produse în
străinătate, precum și cu privire la regimul matrimonial ales în
fața autorităților/instituțiilor străine competente se
depun personal sau prin împuternicit cu procură specială la serviciul
public comunitar local de evidență a persoanelor/primăria care
are în păstrare actul pe marginea căruia urmează să se
opereze mențiunea; modificările se înscriu de ofițerul de stare
civilă prin mențiune pe actele de stare civilă, cu aprobarea Directorului
Direcției Județene de Evidență a Persoanelor Bacău.
Cererile depuse personal sau
prin împuternicit cu procură specială la misiunile diplomatice sau
oficiile consulare de carieră ale României privind înscrierea
modificărilor intervenite în statutul civil sau cu privire la nume ori ca
urmare a rectificării actelor de stare civilă, produse în
străinătate, precum şi cu privire la
regimul matrimonial ales în faţa autorităţilor/instituţiilor
străine competente se aprobă şi se
înscriu prin menţiune pe actele de stare
civilă de către D.E.P.A.B.D.
Cererile nu se pot depune prin
împuternicit cu împuternicire avocațială.
Documentele administrative,
judecătorești sau religioase, pentru a fi recunoscute pe teritoriul
României trebuie să îndeplinească următoarele condiții de
legalizare:
- documentele eliberate de instituții ale statelor semnatare ale
Convenției de la Haga din 5 octombrie 1961 se apostilează;
- documentele eliberate de instituții ale statelor cu care România a
încheiat tratate/acorduri de asistență judiciară sau într-unul din statele membre sunt scutite de supralegalizare, apostilare sau
orice altă formalitate;
- documentele eliberate de statele membre UE în aplicarea Regulamentului (UE)
2016/1191 sunt scutite de apostilare sau orice
altă formalitatea;
- documentele care nu se găsesc într-una din situațiile
enunțate anterior se supralegalizează în
conformitate cu dispozițiile art. 1093 din Legea nr. 134/2010 privind Codul
de procedură civilă.
Hotărârile străine ale căror
efecte sunt recunoscute, potrivit legii, prin hotărâre pronunţată
în România de instanţa competentă se
înscriu fără avizul Directorului D.J.E.P. Bacău/D.E.P.A.B.D.
Cetăţeanul român este obligat ca, în termen de 6
luni de la înregistrarea în străinătate a modificărilor
intervenite în statutul civil sau cu privire la nume, să solicite,
personal sau prin împuternicit cu procură specială, înscrierea menţiunilor în registrele de stare civilă române.
Cererea de înscriere a mențiunii va
fi însoțită de următoarele documente:
- originalul documentului emis de autoritățile
străine;
- traducerea legalizată a documentului în limba
română, autentificată de notarul public;
- certificatul de naștere/de căsătorie al
persoanei pentru care se solicită înscrierea mențiunii;
- actul de identitate sau pașaportul, după caz.