ÎNSCRIEREA MODIFICĂRILOR INTERVENITE ÎN STATUTUL CIVIL SAU CU PRIVIRE LA NUME, PRODUSE ÎN STRĂINĂTATE


    

     În actele de naștere și, atunci când este cazul, în cele de căsătorie sau de deces se înscriu mențiuni cu privire la modificările intervenite în stare civilă a persoanei în următoarele cazuri:

    

a) stabilirea filiației prin recunoaștere sau hotărâre judecătorească definitivă și/sau încuviințarea purtării numelui;

b) contestarea recunoașterii sau tăgăduirea paternității;

c) căsătorie, desfacerea, încetarea sau anularea căsătoriei;

d) adopție sau încetarea adopției;

e) schimbarea numelui de familie și/sau a prenumelui;

f) deces;

g) schimbarea sexului în baza hotărârii judecătorești definitive;

h) completarea sau anularea actelor de stare civilă ori a mențiunilor înscrise pe acestea;

i) rectificarea actelor de stare civilă, produse în străinătate;

j) regimul matrimonial

      

         Cererile de înscriere a modificărilor intervenite în statutul civil al persoanei sau cu privire la nume ori ca urmare a rectificării actelor de stare civilă, produse în străinătate, precum și cu privire la regimul matrimonial ales în fața autorităților/instituțiilor străine competente se depun personal sau prin împuternicit cu procură specială la serviciul public comunitar local de evidență a persoanelor/primăria care are în păstrare actul pe marginea căruia urmează să se opereze mențiunea; modificările se înscriu de ofițerul de stare civilă prin mențiune pe actele de stare civilă, cu aprobarea Directorului Direcției Județene de Evidență a Persoanelor Bacău.

        Cererile depuse personal sau prin împuternicit cu procură specială la misiunile diplomatice sau oficiile consulare de carieră ale României privind înscrierea modificărilor intervenite în statutul civil sau cu privire la nume ori ca urmare a rectificării actelor de stare civilă, produse în străinătate, precum şi cu privire la regimul matrimonial ales în faţa autorităţilor/instituţiilor străine competente se aprobă şi se înscriu prin menţiune pe actele de stare civilă de către D.E.P.A.B.D.

        Cererile nu se pot depune prin împuternicit cu împuternicire avocațială.

 

         Documentele administrative, judecătorești sau religioase, pentru a fi recunoscute pe teritoriul României trebuie să îndeplinească următoarele condiții de legalizare:

-     documentele eliberate de instituții ale statelor semnatare ale Convenției de la Haga din 5 octombrie 1961 se apostilează;

-     documentele eliberate de instituții ale statelor cu care România a încheiat tratate/acorduri de asistență judiciară sau într-unul din statele membre sunt scutite de supralegalizare, apostilare sau orice altă formalitate;

-     documentele eliberate de statele membre UE în aplicarea Regulamentului (UE) 2016/1191 sunt scutite de apostilare sau orice altă formalitatea;

-     documentele care nu se găsesc într-una din situațiile enunțate anterior se supralegalizează în conformitate cu dispozițiile art. 1093 din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă.

        Hotărârile străine ale căror efecte sunt recunoscute, potrivit legii, prin hotărâre pronunţată în România de instanţa competentă se înscriu fără avizul Directorului D.J.E.P. Bacău/D.E.P.A.B.D.

      Cetăţeanul român este obligat ca, în termen de 6 luni de la înregistrarea în străinătate a modificărilor intervenite în statutul civil sau cu privire la nume, să solicite, personal sau prin împuternicit cu procură specială, înscrierea menţiunilor în registrele de stare civilă române.

      Cererea de înscriere a mențiunii va fi însoțită de următoarele documente:

-     originalul documentului emis de autoritățile străine;

-     traducerea legalizată a documentului în limba română, autentificată de notarul public;

-     certificatul de naștere/de căsătorie al persoanei pentru care se solicită înscrierea mențiunii;

-     actul de identitate sau pașaportul, după caz.