CARTEA DE IDENTITATE
PREZENTARE GENERALĂ
Direcția Județeană de Evidență a Persoanelor Bacău îndrumă, coordonează si
controlează metodologic activitatea Serviciilor Publice Comunitare Locale de
Evidență a Persoanelor din județul Bacău (în număr de 19), servicii care primesc
documentele necesare în vederea eliberării actelor de identitate în funcție de domiciliul
solicitantului.
Serviciile Publice Comunitare Locale de Evidență a Persoanelor din județul
Bacău sunt:
1. Bacău
2. Buhuși
3. Comănești
4. Dărmănești
5. Dofteana
6. Filipești
7. Mărgineni
8. Moinești
9. Onești
10. Palanca
11. Podu Turcului
12. Poduri
13. Răcăciuni
14. Sascut
15. Secuieni
16. Slănic Moldova
17. Stănișești
18. Tamași
19. Tîrgu Ocna
Serviciile Publice Comunitare Locale de Evidență a Persoanelor sus-menționate
au arondate următoarele localități după cum urmează:
Direcția
Publică de Evidență Persoanelor a Municipiului Bacău:
- Municipiul Bacău și comunele Faraoani, Gioseni,
Hemeiuș, Horgești, Letea Veche, Luizi-Călugăra, Măgura, Nicolae Bălcescu, Parincea,
Sărata, Săucești, Ungureni;
Serviciul
Public Comunitar Local de Evidență a Persoanelor Buhuși:
-
Orașul Buhuși și comunele Blăgești, Gârleni, Racova;
Serviciul
Public Comunitar Local de Evidență a Persoanelor Comănești:
-
Orașul Comănești și comunele Agăș, Asău;
Serviciul
Public Comunitar Local de Evidență a Persoanelor Dărmănești:
-
Orașul Dărmănești;
Serviciul
Public Comunitar Local de Evidență a Persoanelor Dofteana:
-
Comuna Dofteana ;
Serviciul
Public Comunitar Local de Evidență a Persoanelor Filipești:
-
Comunele Berești-Bistrița, Filipești, Itești.
Serviciul
Public Comunitar Local de Evidență a Persoanelor Mărgineni:
-
Comuna Mărgineni;
Serviciul Public Comunitar Local de Evidență
a Persoanelor Moinești:
- Municipiul Moinești și comunele Ardeoani, Balcani, Berești-Tazlău, Măgirești, Pârjol, Scorțeni,
Solonț, Strugari, Zemeș;
Direcția
Publică Comunitară Locală de Evidență a Persoanelor Onești:
-
Municipiul Onești și comunele Berzunți, Bogdănești, Buciumi, Bârsănești,
Cașin, Coțofănești, Căiuți, Gura Văii, Helegiu, Livezi, Mănăstirea Cașin,
Oituz, Sănduleni, Urechești, Sănduleni,
Urechești, Ștefan cel Mare;
Serviciul
Public Comunitar Local de Evidență a Persoanelor Palanca:
-
Comunele Brusturoasa, Ghimeș-Făget,
Palanca;
Serviciul
Public Comunitar Local de Evidență a Persoanelor Podu Turcului:
- Podu Turcului și comunele Dealu
Morii, Glăvănești, Găiceana, Huruiești, Motoșeni, Podu Turcului, Răchitoasa;
Serviciul
Public Comunitar Local de Evidență a Persoanelor Poduri:
-
Comuna Poduri;
Serviciul
Public Comunitar Local de Evidență a Persoanelor Răcăciuni:
-
Comunele Cleja, Orbeni, Parava, Pâncești ,
Răcăciuni;
Serviciul
Public Comunitar Local de Evidență a Persoanelor Sascut:
-
Comunele Corbasca, Sascut, Tătărăști, Valea Seacă;
Serviciul
Public Comunitar Local de Evidență a Persoanelor Secuieni:
-
Comunele Colonești, Dămienești, Filipeni,
Izvoru Berheciului, Lipova, Negri, Odobești, Oncești, Plopana, Prăjești, Roșiori, Secuieni,
Traian;
Serviciul Public Comunitar Local de
Evidență a Persoanelor Slănic Moldova:
-
Orașul Slănic Moldova;
Serviciul
Public Comunitar Local de Evidență a Persoanelor Stănișești:
-
Comunele Stănișești, Vultureni;
Serviciul
Public Comunitar Local de Evidență a Persoanelor Tamași:
-
Comunele Buhoci, Tamași;
Serviciul
Public Comunitar Local de Evidență a Persoanelor Târgu Ocna:
-
Orașul Târgu Ocna și comunele Pârgarești
și Târgu Trotuș;
ELIBERAREA CĂRȚII DE
IDENTITATE:
DOCUMENTE CU CARE SE POATE FACE DOVADA ADRESEI DE
DOMICILIU SAU REȘEDINȚĂ
a)
Acte încheiate în condițiile de validitate prevăzute de legislația română
în vigoare, privind titlul locativ, cum ar fi:
·
contract de vânzare cumpărare, însoțit de proces verbal de predare-primire
imobil ( unde este cazul);
·
contract de donație a unui imobil tip locuință;
·
titlu de proprietate a unui imobil tip locuință;
·
act de adjudecare a unui imobil tip locuință la licitație;
·
act de alipire sau dezlipire a unui imobil cu destinație de locuință;
·
contract de dare în plată a unui imobil cu destinație de locuință;
· contract
de schimb imobiliar;
·
actul de partaj voluntar autentificat/hotărârea judecătorească privind partajul
bunurilor , definitivă și irevocabilă;
·
contract de comodat, autentificat la notar/ atestate părțile, conținutul,
semnătura și data certă de către un avocat;
·
contract de întreținere sau rentă viageră, autentificat;
·
contract de vânzare cumpărare cu rezerva uzufructului sau abitației
viagere;
·
contract de închiriere, autentificat la notar/ înregistrat la administrația
financiara/ atestate părțile, conținutul, semnătura și data
certă de către un avocat;
·
contract de leasing imobiliar;
· contract de întreținere autentificat la notarul
public;
·
certificat de moștenitor;
· hotărâri
judecătorești de constatare a dreptului de proprietate, rămase definitive și
irevocabile;
·
extras de carte funciară pentru informare ( valabil 30 de zile de la emitere);
·
autorizație de construcție a unui imobil tip locuință + proces verbal de
recepție la terminarea lucrărilor;
·
contract de construire locuință însoțit de procesul verbal de
predare/primire a locuinței;
b) Declarația scrisă a
găzduitorului, persoana fizică sau juridică, de primire în spațiu, însoțită de
unul din documentele prevăzute la lit. a);
În cazul în care imobilul nu a fost notificat în cartea
funciară ca locuință a familiei, soțul care dă declarația de
primire în spațiu va menționa următorul text: declar că imobilul nu
a fost notificat în cartea funciară ca locuință a familiei.
Declarația scrisă de primire în spațiu a găzduitorului
poate fi dată în fața lucrătorului din cadrul serviciului public comunitar de
evidență a persoanelor, a polițistului de siguranță publică, a notarului public
ori a funcționarului misiunii diplomatice sau oficiului consular al României.
c) Declarația pe propria răspundere a solicitantului, însoțită de nota de
verificare a polițistului de ordine publică, prin care se certifică existența
unui imobil, faptul că solicitantul locuiește efectiv la adresa declarată,
pentru persoana fizică ce nu poate prezenta documentele prevăzute la lit. a) și
b); pentru minorii și persoanele fizice puse sub interdicție, declarația se dă
și se semnează de către părinți sau de către reprezentanții lor legali;
d) Documentul eliberat de primării, din care să rezulte că solicitantul
sau, după caz, găzduitorul acestuia figurează înscris în registrul agricol (
valabil cel mult 30 de zile de la data emiterii).
Nu constituie dovada
adresei de domiciliu/reședință:
· antecontractul/promisiunea de vânzare cumpărare;
· testamentul;
· certificatul de atestare fiscală;
· certificatul de nomenclatură stradală.
CAZURI ÎN CARE SE
ELIBEREAZĂ O NOUĂ CARTE DE IDENTITATE:
la expirarea termenului de valabilitate a actului
de identitate care urmează a fi preschimbat;
în cazul schimbării domiciliului, a
denumirii sau a rangului localităților și străzilor, al renumerotării
imobilelor sau rearondării acestora, al înființării localităților sau
străzilor;
în cazul deteriorării actului de
identitate;
în cazul distrugerii, pierderii sau
furtului actului de identitate;
când fotografia din cartea de identitate nu
mai corespunde cu fizionomia titularului ;
în cazul anulării ;
în cazul schimbării sexului;
în cazul atribuirii unui nou CNP;
pentru preschimbarea buletinului de
identitate.
DOCUMENTE NECESARE
OBȚINERII PRIMEI CĂRȚI DE IDENTITATE
LA ÎMPLINIREA VÂRSTEI
DE 14 ANI
·
cerere
tip de eliberare a actului de identitate( de la ghișeul de evidență a
persoanelor);
·
certificatul
de naștere, original și copie;
·
actul
de identitate al unuia dintre părinți sau al reprezentantului legal, original; în
cazul în care părintele este cetățean străin, va prezenta permisul de ședere
permanentă;
·
certificatul
de căsătorie al părinților ori certificatul de divorț însoțit de acordul
parental/ hotărârea judecătorească de divorț definitivă/ irevocabilă, după caz,
în situația în care părinții sunt divorțați, original și copie;
·
documentul
prin care s-a instituit tutela, curatela sau plasamentul minorului, dacă este
cazul, original și copie;
·
documentul
cu care face dovada achitării contravalorii actului de identitate( 7 lei -
achitați la impozite și taxe locale ).
notă:
·
cererea
de eliberare a actului de identitate se depune în termen de 15 zile de la
împlinirea vârstei de 14 ani.
·
minorul
depune cererea însoțit de unul dintre părinți sau, după caz, de reprezentantul
său legal, care va semna cererea alături de acesta.
DOCUMENTE
NECESARE ÎN CAZUL ELIBERARII UNEI NOI
CĂRȚI DE IDENTITATE:
Documente necesare
obținerii cărții de identitate în cazul preschimbării, expirării, pierderii,
distrugerii, deteriorării, furtului actului de identitate, schimbării numelui,
prenumelui sau sexului, schimbării domiciliului, schimbării denumirii localității
sau străzii, atribuirii unui nou CNP, când fotografia din cartea de identitate
nu mai corespunde cu fizionomia
·
cerere
tip de eliberare a actului de identitate ( de la ghișeul evidența a persoanelor);
·
actul
de identitate, după caz;
·
certificatul
de naștere, original si copie;
·
certificatul
de căsătorie, în cazul persoanelor căsătorite sau al soțului supraviețuitor,
original si copie;
·
certificatul/hotărârea
judecătorească de divorț definitivă /irevocabilă, în cazul persoanelor
divorțate, original si copie;
·
certificatele
de naștere ale copiilor cu vârsta mai mică de 14 ani care își schimbă
domiciliul împreună cu solicitantul actului de identitate, după caz, original și
copie;
·
documentul
cu care se face dovada adresei de domiciliu, original și copie;
·
un
document emis de instituții sau autorități publice (pașaport sau permis
conducere) cu fotografie de dată recentă (în cazul pierderii, furtului,
distrugerii sau deteriorării actului de identitate anterior);
·
chitanță
în valoare de 7 lei (contravaloarea cărții de identitate) eliberată de direcția
de impozite și taxe locale.
notă
·
minorii
cu vârsta între 14 și 18 ani care au pierdut actele de identitate,
se vor prezenta pentru noul act însoțiți de unul din părinți sau reprezentantul
legal având actul de identitate asupra sa, care va semna cererea alături de
acesta.
DOCUMENTE NECESARE PENTRU
ÎNSCRIEREA ÎN ACTUL DE IDENTITATE A MENȚIUNII PRIVIND STABILIREA
REȘEDINȚEI
·
cerere tip
pentru înscrierea în actul de identitate
a mențiunii privind stabilirea reședinței ( de la ghișeul de evidență a
persoanelor);
·
actul de
identitate în care urmează a se înscrie
mențiunea de stabilire a reședinței;
·
documentul
cu care se face dovada adresei de reședință,
original și copie;
DOCUMENTE NECESARE OBȚINERII CĂRȚII DE IDENTITATE ÎN CAZUL SCHIMBĂRII
DOMICILIULUI DIN STRĂINĂTATE ÎN ROMÂNIA
·
cerere
tip de eliberare a actului de identitate ( de la ghișeul de evidență a
persoanelor);
·
pașaportul
românesc valabil sau expirat (original și copia filei conținând
datele personale) ori certificatul de cetățenie română (original și
copie);
·
actul
de identitate și/sau pașaportul, eliberate de autoritățile străine
(original și copie);
·
certificatul
de naștere, original și copie;
·
certificatul
de căsătorie, în cazul persoanelor căsătorite sau al soțului supraviețuitor,
original și copie;
·
certificatul/hotărârea
judecătorească de divorț definitivă /irevocabilă, în cazul persoanelor
divorțate, original si copie;
·
certificatele
de naștere ale copiilor cu vârsta de până la 14 ani care își schimbă
domiciliul împreună cu solicitantul actului de identitate, original și
copie;
·
documentul
cu care se face dovada adresei de domiciliu, original și copie;
·
chitanță
în valoare de 7 lei (contravaloarea cărții de identitate) eliberată de direcția
de impozite și taxe locale .
În situația în care
numai unul dintre părinți își schimbă domiciliul din străinătate în
România, împreună cu copiii minori, este necesară prezentarea copiei, tradusă și
legalizată, a hotărârii judecătorești definitivă/irevocabilă prin care
copiii au fost încredințați părintelui care își schimbă
domiciliul în România sau consimțământul celuilalt părinte, dat în fața
personalului consular de la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale
României din străinătate ori la autoritățile străine competente ( tradusă și
legalizată).
DOCUMENTE NECESARE OBȚINERII CĂRȚII DE IDENTITATE ÎN
CAZUL DOBÂNDIRII CETĂȚENIEI ROMÂNE
·
cerere tip
de eliberare a actului de identitate ( de la ghișeul de evidență a
persoanelor);
·
certificatul
de cetățenie română (original și
copie);
·
certificatul
de naștere, eliberat de autoritățile române (original și copie);
·
certificatul
de căsătorie, eliberat de autoritățile române, în cazul persoanelor
căsătorite sau al soțului supraviețuitor, original și copie;
·
certificatul/hotărârea
judecătorească de divorț definitivă /irevocabilă, în cazul persoanelor
divorțate, original și copie;
·
certificatele
de naștere ale copiilor cu vârsta mai mică de
14 ani care dobândesc cetățenia română împreună cu părinții,
eliberate de autoritățile române, original și copie;
·
documentul
cu care se face dovada adresei de domiciliu, original și copie;
·
un
document cu fotografie cu care solicitantul poate face dovada identității,
respectiv: pașaport, permis de conducere sau act de identitate străin,
original și copie;
·
documentul
care atestă dreptul de ședere/rezidență
pe teritoriul României eliberat de inspectoratul general pentru imigrări (
original și copie);
·
chitanță
în valoare de 7 lei (contravaloarea cărții de identitate) eliberata de direcția de impozite și taxe
locale .
La
eliberarea actului de identitate persoana în cauza va preda permisul de ședere
eliberat de inspectoratul general pentru imigrări pentru a fi remis structurii
emitente.
În
situația in care persoana nu mai deține permisul de ședere, i se solicita o
declarație privind condițiile în care a pierdut ori i-a fost furat documentul.
DOCUMENTE NECESARE OBȚINERII
CĂRȚII DE IDENTITATE PROVIZORII PENTRU CETĂȚENII ROMÂNI CU DOMICILIUL ÎN
STRĂINATATE CARE LOCUIESC TEMPORAR ÎN ROMÂNIA
·
cerere
tip de eliberare a actului de identitate (de la ghișeul de evidență a
persoanelor);
·
pașaportul,
aflat în termen de valabilitate, cu menționarea țării de domiciliu,
(original si copia filelor conținând datele personale și
domiciliul);
·
2
fotografii mărimea ¾ cm cu bandă albă de 7 mm la baza;
·
certificatul
de naștere, original și copie;
·
certificatul
de căsătorie, sau al soțului
supraviețuitor, original și copie;
·
certificatul/hotărârea judecătorească
de divorț definitivă /irevocabilă, în cazul persoanelor divorțate, original si
copie;
·
documentul
cu care se face dovada adresei de reședință
din România, original si copie;
·
chitanță
în valoare de 1 (un) leu (contravaloarea cărții de identitate provizorii)
eliberată de direcția de impozite și taxe locale.
CARTEA PROVIZORIE DE
IDENTITATE:
Cartea de identitate provizorie se eliberează
atunci când persoana fizică nu posedă toate documentele necesare eliberării
cărții de identitate și în cazul cetățenilor români cu domiciliul în
străinătate, care locuiesc temporar în România. Pentru cartea de identitate
provizorie, termenul de valabilitate se stabilește de serviciul public
comunitar de evidență a persoanelor, dar nu poate fi mai mic de 30 de zile sau
mai mare de un an.
Acte necesare
- cerere - de la ghișeul SPCLEP
- documentele pe care le poate prezenta pentru
a face dovada numelui, stării civile, cetățeniei române, a adresei de
domiciliu, două fotografii 3/4 cm având la bază o bandă albă de 7 mm și
documentul cu care face dovada achitării , în condițiile legii a chitanței
reprezentând contravaloarea cărții de identitate provizorii.