CARTEA DE IDENTITATE PREZENTARE GENERALĂ
Direcția Județeană de Evidență a Persoanelor Bacău îndrumă, coordonează si
controlează metodologic activitatea Serviciilor Publice Comunitare Locale de Evidență
a Persoanelor din județul Bacău (în număr de 16), servicii care primesc documentele necesare în vederea eliberării
actelor de identitate în funcție de domiciliul
solicitantului.
Serviciile Publice Comunitare Locale de Evidență a Persoanelor din județul
Bacău sunt:
1. Bacău
2. Buhuși
3. Comănești
4. Dărmănești
5. Dofteana
6. Mărgineni
7. Moinești
8. Onești
9. Palanca
10. Podu Turcului
11. Răcăciuni
12. Sascut
13. Secuieni
14. Slănic Moldova
15. Tamași
16. Tîrgu Ocna
ELIBERAREA CĂRȚII DE IDENTITATE:
DOCUMENTE
CU CARE SE POATE FACE DOVADA ADRESEI DE DOMICILIU SAU REȘEDINȚĂ
a) Acte încheiate în condițiile de validitate prevăzute de
legislația română în vigoare, privind titlul locativ, cum ar fi:
·
contract de vânzare cumpărare, însoțit de proces verbal de predare-primire
imobil ( unde este cazul);
·
contract de donație a unui imobil tip locuință;
·
titlu de proprietate a unui imobil tip locuință;
·
act de adjudecare a unui imobil tip locuință la licitație;
·
act de alipire sau dezlipire a unui imobil cu destinație de locuință;
·
contract de dare în plată a unui imobil cu destinație de locuință;
·
contract de schimb imobiliar;
·
actul de partaj voluntar autentificat/hotărârea judecătorească privind partajul
bunurilor , definitivă și irevocabilă;
·
contract de comodat, autentificat la notar/ atestate părțile, conținutul,
semnătura și data certă de către un avocat;
· contract de
întreținere sau rentă viageră, autentificat;
·
contract de vânzare cumpărare cu rezerva uzufructului sau abitației
viagere;
· contract de
închiriere, autentificat la notar/ înregistrat la administrația financiara/
atestate părțile, conținutul, semnătura și data certă de către
un avocat;
·
contract de leasing imobiliar;
·
contract de întreținere autentificat la notarul public;
·
certificat de moștenitor;
·
hotărâri judecătorești de constatare a dreptului de proprietate, rămase
definitive și irevocabile;
·
extras de carte funciară pentru informare ( valabil 30 de zile de la emitere);
·
autorizație de construcție a unui imobil tip locuință + proces verbal de
recepție la terminarea lucrărilor;
·
contract de construire locuință însoțit de procesul verbal de
predare/primire a locuinței;
b) Declarația scrisă a găzduitorului, persoana fizică sau
juridică, de primire în spațiu, însoțită de unul din documentele prevăzute la
lit. a);
În
cazul în care imobilul nu a fost notificat în cartea funciară ca locuință
a familiei, soțul care dă declarația de primire în spațiu va menționa
următorul text: declar că imobilul nu a fost notificat în cartea funciară ca
locuință a familiei.
Declarația
scrisă de primire în spațiu a găzduitorului poate fi dată în fața lucrătorului
din cadrul serviciului public comunitar de evidență a persoanelor, a
polițistului de siguranță publică, a notarului public ori a funcționarului
misiunii diplomatice sau oficiului consular al României.
c) Declarația pe
propria răspundere a solicitantului, însoțită de nota de verificare a
polițistului de ordine publică, prin care se certifică existența unui imobil,
faptul că solicitantul locuiește efectiv la adresa declarată, pentru persoana
fizică ce nu poate prezenta documentele prevăzute la lit. a) și b); pentru
minorii și persoanele fizice puse sub interdicție, declarația se dă și se semnează
de către părinți sau de către reprezentanții lor legali;
d) Documentul
eliberat de primării, din care să rezulte că solicitantul sau, după caz,
găzduitorul acestuia figurează înscris în registrul agricol ( valabil cel mult
30 de zile de la data emiterii).
Nu constituie dovada adresei de domiciliu/reședință:
·
antecontractul/promisiunea de vânzare cumpărare;
· testamentul;
· certificatul de
atestare fiscală;
· certificatul de
nomenclatură stradală.
CAZURI ÎN CARE SE ELIBEREAZĂ O NOUĂ CARTE DE
IDENTITATE:
la expirarea termenului de valabilitate a actului de identitate
care urmează a fi preschimbat;
în cazul schimbării domiciliului, a denumirii sau a rangului
localităților și străzilor, al renumerotării imobilelor sau rearondării
acestora, al înființării localităților sau străzilor;
în cazul deteriorării actului de identitate;
în cazul distrugerii, pierderii sau furtului actului de
identitate;
când fotografia din cartea de identitate nu mai corespunde cu
fizionomia titularului ;
în cazul anulării ;
în cazul schimbării sexului;
în cazul atribuirii unui nou CNP;
pentru preschimbarea buletinului de identitate.
DOCUMENTE NECESARE
OBȚINERII PRIMEI CĂRȚI DE IDENTITATE
LA ÎMPLINIREA VÂRSTEI
DE 14 ANI
·
cerere tip de eliberare a
actului de identitate( de la ghișeul de evidență a persoanelor);
·
certificatul de naștere,
original și copie;
·
actul de identitate al unuia
dintre părinți sau al reprezentantului legal, original; în cazul în care părintele
este cetățean străin, va prezenta permisul de ședere permanentă;
·
certificatul de căsătorie al
părinților ori certificatul de divorț însoțit de acordul parental/ hotărârea
judecătorească de divorț definitivă/ irevocabilă, după caz, în situația în care
părinții sunt divorțați, original și copie;
·
documentul prin care s-a
instituit tutela, curatela sau plasamentul minorului, dacă este cazul, original
și copie;
·
documentul cu care face dovada
achitării contravalorii actului de identitate( 7 lei - achitați la impozite și
taxe locale ).
notă:
·
cererea de eliberare a actului
de identitate se depune în termen de 15 zile de la împlinirea vârstei de 14
ani.
·
minorul depune cererea însoțit
de unul dintre părinți sau, după caz, de reprezentantul său legal, care va
semna cererea alături de acesta.
DOCUMENTE NECESARE ÎN CAZUL
ELIBERARII UNEI NOI CĂRȚI DE IDENTITATE:
Documente necesare
obținerii cărții de identitate în cazul preschimbării, expirării, pierderii,
distrugerii, deteriorării, furtului actului de identitate, schimbării numelui,
prenumelui sau sexului, schimbării domiciliului, schimbării denumirii localității
sau străzii, atribuirii unui nou CNP, când fotografia din cartea de identitate
nu mai corespunde cu fizionomia
·
cerere tip de eliberare a
actului de identitate ( de la ghișeul evidența a persoanelor);
·
actul de identitate, după caz;
·
certificatul de naștere,
original si copie;
·
certificatul de căsătorie, în
cazul persoanelor căsătorite sau al soțului supraviețuitor, original si copie;
·
certificatul/hotărârea
judecătorească de divorț definitivă /irevocabilă, în cazul persoanelor
divorțate, original si copie;
·
certificatele de naștere ale
copiilor cu vârsta mai mică de 14 ani care își schimbă domiciliul împreună
cu solicitantul actului de identitate, după caz, original și copie;
·
documentul cu care se face
dovada adresei de domiciliu, original și copie;
·
un document emis de instituții
sau autorități publice (pașaport sau permis conducere) cu fotografie de dată
recentă (în cazul pierderii, furtului, distrugerii sau deteriorării actului de
identitate anterior);
·
chitanță în valoare de 7 lei
(contravaloarea cărții de identitate) eliberată de direcția de impozite și taxe
locale.
notă
·
minorii cu vârsta între 14 și
18 ani care au pierdut actele de identitate, se vor prezenta pentru noul act
însoțiți de unul din părinți sau reprezentantul legal având actul de identitate
asupra sa, care va semna cererea alături de acesta.
DOCUMENTE NECESARE PENTRU ÎNSCRIEREA ÎN ACTUL DE
IDENTITATE A MENȚIUNII PRIVIND STABILIREA REȘEDINȚEI
·
cerere tip pentru
înscrierea în actul de identitate a mențiunii
privind stabilirea reședinței ( de la ghișeul de evidență a persoanelor);
·
actul de identitate în
care urmează a se înscrie mențiunea
de stabilire a reședinței;
·
documentul cu care se
face dovada adresei de reședință,
original și copie;
DOCUMENTE
NECESARE OBȚINERII CĂRȚII DE IDENTITATE ÎN CAZUL SCHIMBĂRII DOMICILIULUI DIN
STRĂINĂTATE ÎN ROMÂNIA
·
cerere tip de eliberare a
actului de identitate ( de la ghișeul de evidență a persoanelor);
·
pașaportul românesc valabil sau
expirat (original și copia filei conținând datele personale) ori
certificatul de cetățenie română (original și copie);
·
actul de identitate și/sau
pașaportul, eliberate de autoritățile străine (original și copie);
·
certificatul de naștere,
original și copie;
·
certificatul de căsătorie, în
cazul persoanelor căsătorite sau al soțului supraviețuitor, original și
copie;
·
certificatul/hotărârea
judecătorească de divorț definitivă /irevocabilă, în cazul persoanelor
divorțate, original si copie;
·
certificatele de naștere ale
copiilor cu vârsta de până la 14 ani care își schimbă domiciliul împreună
cu solicitantul actului de identitate, original și copie;
·
documentul cu care se face
dovada adresei de domiciliu, original și copie;
·
chitanță în valoare de 7 lei
(contravaloarea cărții de identitate) eliberată de direcția de impozite și taxe
locale .
În situația în care numai unul
dintre părinți își schimbă domiciliul din străinătate în România,
împreună cu copiii minori, este necesară prezentarea copiei, tradusă și
legalizată, a hotărârii judecătorești definitivă/irevocabilă prin care
copiii au fost încredințați părintelui care își schimbă domiciliul
în România sau consimțământul celuilalt părinte, dat în fața
personalului consular de la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale
României din străinătate ori la autoritățile străine competente ( tradusă și
legalizată).
DOCUMENTE
NECESARE OBȚINERII CĂRȚII DE IDENTITATE ÎN CAZUL DOBÂNDIRII CETĂȚENIEI
ROMÂNE
·
cerere tip de eliberare
a actului de identitate ( de la ghișeul de evidență a persoanelor);
·
certificatul de cetățenie
română (original și copie);
·
certificatul de naștere,
eliberat de autoritățile române (original și copie);
·
certificatul de
căsătorie, eliberat de autoritățile române, în cazul persoanelor
căsătorite sau al soțului supraviețuitor, original și copie;
·
certificatul/hotărârea
judecătorească de divorț definitivă /irevocabilă, în cazul persoanelor
divorțate, original și copie;
·
certificatele de
naștere ale copiilor cu vârsta mai mică de 14
ani care dobândesc cetățenia română împreună cu părinții, eliberate
de autoritățile române, original și copie;
·
documentul cu care se
face dovada adresei de domiciliu, original și copie;
·
un document cu
fotografie cu care solicitantul poate face dovada identității, respectiv:
pașaport, permis de conducere sau act de identitate străin, original și
copie;
·
documentul care atestă
dreptul de ședere/rezidență pe teritoriul României
eliberat de inspectoratul general pentru imigrări ( original și
copie);
·
chitanță în valoare de
7 lei (contravaloarea cărții de identitate) eliberata
de direcția de impozite și taxe locale .
La eliberarea
actului de identitate persoana în cauza va preda permisul de ședere eliberat de
inspectoratul general pentru imigrări pentru a fi remis structurii emitente.
În
situația in care persoana nu mai deține permisul de ședere, i se solicita o
declarație privind condițiile în care a pierdut ori i-a fost furat documentul.
DOCUMENTE NECESARE OBȚINERII CĂRȚII DE IDENTITATE
PROVIZORII PENTRU CETĂȚENII ROMÂNI CU DOMICILIUL ÎN STRĂINATATE CARE
LOCUIESC TEMPORAR ÎN ROMÂNIA
·
cerere tip de eliberare
a actului de identitate (de la ghișeul de evidență a persoanelor);
·
pașaportul, aflat
în termen de valabilitate, cu menționarea țării de domiciliu,
(original si copia filelor conținând datele personale și
domiciliul);
·
2 fotografii mărimea
¾ cm cu bandă albă de 7 mm la baza;
·
certificatul de
naștere, original și copie;
·
certificatul de
căsătorie, sau al soțului supraviețuitor,
original și copie;
·
certificatul/hotărârea judecătorească de
divorț definitivă /irevocabilă, în cazul persoanelor divorțate, original si copie;
·
documentul cu care se
face dovada adresei de reședință
din România, original si copie;
·
chitanță în valoare de
1 (un) leu (contravaloarea cărții de identitate provizorii) eliberată de
direcția de impozite și taxe locale.
CARTEA PROVIZORIE DE IDENTITATE:
Cartea de identitate provizorie se eliberează atunci când persoana
fizică nu posedă toate documentele necesare eliberării cărții de identitate și
în cazul cetățenilor români cu domiciliul în străinătate, care locuiesc temporar
în România. Pentru cartea de identitate provizorie, termenul de valabilitate se
stabilește de serviciul public comunitar de evidență a persoanelor, dar nu
poate fi mai mic de 30 de zile sau mai mare de un an.
Acte necesare
- cerere - de la ghișeul SPCLEP
- documentele pe care le poate prezenta pentru a face dovada
numelui, stării civile, cetățeniei române, a adresei de domiciliu, două
fotografii 3/4 cm având la bază o bandă albă de 7 mm și documentul cu care face
dovada achitării , în condițiile legii a chitanței reprezentând contravaloarea
cărții de identitate provizorii.