Furnizarea de date cu caracter personal din R.N.E.P.

 

 

 

 

Persoanele fizice sau juridice pot solicita, în baza unor cereri scrise motivate, comunicarea unor date cu caracter personal din Registrul național de evidență a persoanelor, referitoare la:

- date de stare civilă (numele, prenumele, data și locul nașterii, cât și prenumele părinților persoanelor în cauză);

- date referitoare la actele de identitate eliberate persoanelor despre care sunt solicitate informații;

- date referitoare la domiciliile și reședințele acordate;

- date referitoare la codul numeric personal atribuit.

 

Furnizarea datelor cu caracter personal din RNEP se face cu plata în condițiile stabilite de lege.

Activitatea de furnizare a unor date cu caracter personal din Registrul național de evidență a persoanelor este reglementata de OUG nr.97/2005 privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 290/2005, cu modificările și completările ulterioare, precum și de Regulamentul (UE) 679/2016 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date. Potrivit acestor acte normative, furnizarea unor date cu caracter personal se poate realiza numai după obținerea, în prealabil, a consimțământului scris al persoanelor vizate.

 

Consimțământul persoanelor vizate nu este necesar atunci când există un temei legal justificat.

 

Se consideră temei legal justificat, solicitările unor date cu caracter personal primite din partea organelor de poliție, Ministerului Apărării, Serviciului Român de Informații, Parchetului, Justiției, instituțiilor specializate de ocrotire socială cu privire la minori sau alte persoane îndreptățite la ocrotire, persoane fizice ale căror interese legitime sunt probate prin înscrisuri ce fac dovada temeiului legal justificat, persoanelor fizice care solicită comunicarea unor date proprii de evidența persoanelor etc.

 

Soluționarea acestui tip de cereri revine Serviciilor publice comunitare de evidență a persoanelor (județene sau locale ), pentru cererile formulate atât de persoanele juridice, cât și de persoanele fizice.

 

Taxa pentru furnizare date/persoană se achită la serviciul taxe și impozite al primăriei unde funcționează SPCLEP, iar pentru DJEP Bacău se achită în contul IBAN nr. RO42TREZ06121G335000XXXX și are valoarea de 28 lei.

 

Se exceptează de la plata taxelor prevăzute de lege verificările din RNEP, sau, după caz, furnizarea unor date cu caracter personal, solicitate în scopul exercitării atribuțiilor legale, de către :

- instituțiile publice cu atribuții în domeniul apărării, ordinii publice, securității naționale și justiției;

- instituțiile publice cu atribuții în domeniul realizării creanțelor bugetare prin modalitățile de executare silită prevăzute de lege;

- casele de asigurări de sănătate județene și a municipiului București, Casa de Asigurări de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Siguranței Naționale și Autorității Judecătorești și Casa Asigurărilor de Sănătate a Ministerului Transporturilor, Construcțiilor și Turismului;

- Ministerul Sănătății Publice, autoritățile de sănătate publică județene și a municipiului București;

- Ministerul Finanțelor Publice și structurile subordonate acestuia, în scopul urmăririi impozitului pe venit datorat de persoanele fizice;

- instituțiile cu atribuții în domeniul protecției drepturilor copilului și al asistenței și ocrotirii sociale a bătrânilor;

- alte persoane juridice, în condițiile prevăzute de lege.

 

Drepturile persoanei în contextul prelucrării datelor cu caracter personal

 

Conform cerințelor Regulamentului (UE) 679/2016 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date, Direcția Județeană de Evidență a Persoanelor are obligația de a utiliza datele de identificare și adresele cetățenilor români în condiții de siguranță și numai pentru scopurile specificate. Scopul colectării datelor este: cunoașterea numărului, structurii și mișcării populației pe teritoriul României.

 

Dreptul de acces la date

 

(1)Orice persoană vizată are dreptul de a obține de la operator, la cerere și in mod gratuit pentru o solicitare pe an, confirmarea faptului că datele care o privesc sunt sau nu sunt prelucrate de acesta.

 

(2)Persoana vizată poate solicita de la operator informațiile prevăzute la alin (1) , printr-o cerere întocmită în formă scrisă, datată și semnată. În cerere solicitantul poate arăta daca dorește ca informațiile să îi fie comunicate la o anumita adresă, care poate fi și de poșta electronică, sau printr-un serviciu de corespondență care sa asigure că predarea i se va face numai personal.

 

(3)Operatorul este obligat să comunice informațiile solicitate, în termen de 15 zile de la data primirii cererii, cu respectarea eventualei opțiuni a solicitantului exprimate potrivit alineatului anterior.

 

(4) Orice persoană vizată are dreptul de a obține de la operator, la cerere și în mod gratuit:

a) după caz, rectificarea, actualizarea, blocarea sau ștergerea datelor a căror prelucrare nu este conformă prezentei legi, în special a datelor incomplete sau inexacte;

b) după caz, transformarea în date anonime a datelor a căror prelucrare nu este conformă prezentei legi;

c) notificarea către terții cărora le-au fost dezvăluite datele oricărei operațiuni efectuate conform lit. a) sau b) , dacă această notificare nu se dovedește imposibilă sau nu presupune un efort disproporționat față de interesul legitim care ar putea fi lezat.

 

 

 

 

De asemenea, este recunoscut dreptul fiecărui cetățean de a se adresa justiției.

 

Datele cu caracter personal pot fi transferate în străinătate cu respectarea dispozițiilor Regulamentului (UE) 679/2016 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date.

 

Datele transferate în străinătate pot avea ca scop: constatarea, exercitarea sau apărarea unui drept în justiție, recuperarea creanțelor unor cetățeni români către autoritățile altor state.